Coraz szybszym krokiem zbliża się implementacja tzw. dyrektywy Omnibus, która wprowadzi istotne zmiany w zakresie komunikacji cen w sklepach.
Aktualnie ustawa zmieniająca powędrowała z Senatu do Sejmu - ze stanem bieżącym można się zapoznać na stronie Sejmu pod adresem https://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=4B08A1B1ED7ED5FAC12588850034450E.
Jakich zmian mogą się spodziewać przedsiębiorcy? Można chyba stwierdzić, iż niemałych.
Zgodnie z nowymi przepisami w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Jeżeli natomiast dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
Określony powyżej obowiązek informowania o obniżce dotyczy sytuacji, w których przedsiębiorca przekazuje informację o obniżeniu ceny, a zatem samo obniżenie ceny nie rodzi nowych obowiązków. Natomiast zakres przepisu dotyczy każdego skierowania informacji o obniżce ceny bez względu na formę tego komunikatu, np. przez jednostkowe uwidocznienie ceny na towarze, w reklamie, gazetce promocyjnej.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy zmieniającej, sposób komunikowania konsumentom obniżki cen może przybierać różne formy: na przykład obniżka ceny może zostać ogłoszona w ujęciu procentowym (%), np. „20% taniej”, lub w postaci konkretnej kwoty, np. „10 złotych taniej”, przez podanie nowej (niższej) ceny wraz z podaniem poprzednio stosowanej (wyższej) ceny. Poprzednia cena może zostać przedstawiona w formie przekreślonej, np. „teraz 50 zł, było 100 zł” lub „50 zł/100 zł”, za pomocą jakiejkolwiek innej techniki promocyjnej, np. „dzisiaj taniej o kwotę VAT”, która informuje konsumenta, że obniżka ceny jest równa wartości podatku VAT (co nie oznacza, że podatek VAT nie jest pobierany), przez przedstawianie aktualnej ceny jako ceny „wyjściowej” lub podobnej i podanie wyższej ceny jako nadchodzącej ceny normalnej.
Nowe zasady mają zastosowanie niezależnie od tego, czy informowanie o obniżce ceny wskazuje na mierzalną obniżkę ceny. Na przykład przepisowi temu podlegają również ogłoszenia takie jak „wyprzedaż”, „oferta specjalna” lub „promocja z okazji Czarnego Piątku”, które stwarzają wrażenie obniżki cen, a w odniesieniu do towarów, których dotyczy takie ogłoszenie, należy podać „wcześniejszą” cenę.
W uzasadnieniu ustawodawca wskazał jednak, iż nowa regulacja nie ma zastosowania do ogólnych oświadczeń marketingowych takich jak „najlepsze/najniższe ceny”, które promują ofertę sprzedawcy przez porównanie jej z ofertami innych sprzedawców bez odwoływania się do obniżki cen lub stwarzania wrażenia, że została ona zastosowana.
Co więcej, wskazano, iż regulacja nie ma również zastosowania do innych technik promowania przewagi cenowej, które nie są obniżkami cen, takich ja porównywanie cen i oferty wiązane (warunkowe).
Na co szczególnie warto zwrócić uwagę to fakt, iż przedmiotowa regulacja nie dotyczy i nie ogranicza wahań cen i obniżeń cen, które nie wiążą się z komunikowaniem konsumentom obniżki cen. Nie obejmuje ona w związku z tym długoterminowych uzgodnień, które umożliwiają konsumentom systematyczne korzystanie z obniżonych cen i konkretnych indywidualnych obniżek cen, jak np.: programy lojalnościowe czy spersonalizowane obniżki cen.
Obowiązek podawania najniższej ceny z ostatnich 30 dni ma zastosowanie do sytuacji, w których przedsiębiorca informuje o obniżkach cen zarówno wtedy, gdy dotyczą one konkretnego towaru lub konkretnych towarów w ofercie sprzedawcy, jak i wtedy, gdy sprzedawca przekazuje ogólną informację o obniżce cen.
To co w mojej ocenie istotne to przepis stwierdzający, iż powyższe zasady mają zastosowanie do reklamy towaru lub usługi wraz z ceną.
Dodatkowo jak wynika z brzmienia przepisów, do reklamy towaru lub usługi wraz z ceną znajdzie odpowiednie zastosowanie również ogólny przepis o uwidacznianiu cen, a zatem mozliwa jest interpretacja, iż w reklamie towarów lub usług wraz z ceną cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.
Oczywiście nowe regulacje związane z komunikacją cen objęte zostały również dotychczasową sankcją za nieprawidłowe stosowanie przepisów o cenach, czyli karą pieniężną do wysokości 20 000 zł a dla recydywistów karą pieniężną do wysokości 40 000 zł.
Sposób uwidaczniania informacji o obniżonej cenie zostanie uregulowany w rozporządzeniu - czyli tak jak było to uregulowane dotychczas. Z założeń rozporządzenia wynika, że informację o obniżonej cenie trzeba będzie komunikować na tych samych zasadach co cenę , a zatem w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów, na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy.
Co ciekawe - generalnie w mojej ocenie treść wytycznych wydanych w zakresie stosowania dyrektywy Omnibus nie jest do końća zbieżna z przepisami, które niedługo mają wejść w życie, a zatem można się spodziewać, iż interpretacje nowych przepisów mogą być skrajnie rozbieżne pomiędzy przedsiębiorcami a organami kontrolnymi.
Na chwilę obecną nie sposób stwierdzić kiedy wejdzie w życie przedmiotowa zmiana przepisów. Można przyjąć założenie, iż będzie to 1 stycznia 2023 r., 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy albo zupełnie inny termin.
W razie jakichkolwiek wątpliwości lub problemów prawnych – pozostajemy do Państwa dyspozycji i zapraszamy serdecznie do kontaktu.